De 4 p’s van solliciteren.

Solliciteren is net sales & marketing. Je moet op zoek naar dat deel van de arbeidsmarkt waar jij het beste bij past en je moet jezelf daarna zo goed mogelijk verkopen bij een sollicitatie. De methoden en strategieën die bij sales & marketing worden gebruikt, kunnen je dan ook helpen om beter te solliciteren. Eén van de belangrijkste onderdelen van een marketingstrategie is de invulling van de 4 P’s. Deze 4 P’s staan voor: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Door de 4 P’s zo goed mogelijk in te vullen, wordt een product of dienst optimaal in de markt gezet. De 4 P’s van marketing zijn ook toepasbaar op een sollicitatie. Door de 4 P’s op jezelf te betrekken, kun je zien hoe je jouw manier van solliciteren kunt verbeteren.

Product

Bij een sollicitatie ben jij zelf het product. Jij moet de bedrijven overtuigen om jou aan te nemen. Het is belangrijk om kritisch naar jezelf te kijken; voldoe jij aan de eisen en wensen van de bedrijven? Zijn er gevraagde aspecten waar jij niet aan voldoet? Welke aspecten heb je om dit te compenseren? Welke aspecten maken jou de meest geschikte kandidaat, wat is jouw “Unique Selling Point”? Door naar jezelf te kijken alsof je een product bent, krijg je een beter inzicht in hoe jij je kunt onderscheiden van andere kandidaten en het laat zien wat je moet verbeteren.

Prijs

Voor de P van prijs moet je bij het solliciteren niet alleen naar je salarisindicatie kijken, maar ook naar je werkniveau. Je moet vooraf goed weten of jouw salarisindicatie realistisch is. Niet alleen een te hoge maar ook een te lage salarisindicatie kan er voor zorgen dat een bedrijf vraagtekens zet bij jouw sollicitatie. Hetzelfde geldt voor je werkniveau. Wanneer je solliciteert onder je niveau moet je dit duidelijk uitleggen tijdens je sollicitatie. Het is natuurlijk te prijzen dat je liever onder je niveau werkt dan werkeloos thuis te zitten, maar bedrijven zijn ook bang dat nieuwe werknemers het bedrijf snel weer verlaten wanneer ze het werk niet uitdagend vind.

Plaats

Breng voor jezelf goed in kaart in welke regio je gaat solliciteren en met name wat voor jou de maximale reistijd is. Wanneer een lange reistijd voor jou geen probleem is, moet je dit bij je sollicitatie duidelijk aangeven. Ook bij een lange reistijd zijn bedrijven namelijk bang dat je na een korte tijd alweer vertrekt omdat je de reistijd na een aantal maanden toch te lang blijkt te vinden.

Promotie

Het promoten van jezelf is cruciaal bij solliciteren. De belangrijkste promotiemiddelen zijn je CV en je sollicitatiebrief. Hierin kan jij in eerste instantie de bedrijven overtuigen voor jou te kiezen. In de huidige arbeidsmarkt is het CV vaak de enige kans die je krijgt om promotie te maken voor jezelf bij een sollicitatie. Zorg daarom dat al jouw unique selling points in je CV verwerkt zijn en dat jij je met jouw CV onderscheidt van andere kandidaten.

Natuurlijk zijn niet alle aspecten van sales & marketing vergelijkbaar met solliciteren. Maar het maken van een strategisch plan kan jou wel meer duidelijkheid geven over je kansen en inzicht geven hoe je jouw sollicitaties kan verbeteren.